Saturday 9 June 2012

Besi terbang?

Mustahil? Ketika zaman unta dulu, basikal mungkin benda asing bagi mereka. Setelah adanya basikal, kereta pula jadi kemustahilan bagi manusia. Namun, sekarang andai kata mereka yang hidup di zaman yang tak pernah ada basikal atau kereta mungkin sangat terkejut kerana besi sudah boleh terbang. Malah, di dalamnya ada manusia. Bukan seorang manusia, malah ramai dan penuh dengan barang-barang. Perjalanan yang jauh jadi singkat. Pendek kata, kalau kita nak fikir lebih jauh lagi, Allah sering ingatkan kita akan ada satu saat nanti, dunia ini akan hancur, semua manusia akan dibangkitkan, amal dihitung, ada syurga ada neraka. Wajib kita yakini begitu dan memang begitulah kita yakini.

Hari ini, saya nak bincang sikit pasal aloi. Sifat aloi inilah yang menyebabkan kapal terbang boleh terbang. Aloi ialah sebatian yang terbentuk daripada campuran logam dengan unsur-unsur lain. Atom-atom asing mungkin terdiri daripada atom logam lain atau atom bukan logam seperti karbon. Proses percampuran atom asing ke dalam logam tulen secara peleburan disebut sebagai pengaloian. Pengaloian bertujuan untuk menambah kekuatan dan kekerasan logam, mencegah kakisan logam dan membaiki rupa logam supaya menjadi lebih menarik.

Aloi yang digunakan untuk membuat kapal terbang disebut duralumin. Duralumin terdiri daripada atom logam tulen iaitu aluminium 93% dan atom asing utama iaitu 3% kuprum, 3% magnesium dan 1% mangan. Sifat duralumin ini ialah kuat,ringan dan tahan kakisan.

Jumpa lagi!

3 comments: