Thursday 7 June 2012

Ular sawa

Apa khabar semua?

Gambar ular sawa di atas diambil di kebun. Ketika itu, saya dan abang saya tengah bersihkan kawasan tersebut. Selama kami di situ, tak perasan pula ada ular. Dah banyak kali pinjak pun. Tapi entah kenapa, lain macam rasanya. Saya pun tanya abang saya, "ni biawak kah kamu buang disini?" Tengok punya tengok, rupanya ular sawa. Tengah hadamkan seekor ayam. Hampir 3m panjangnya. Baiklah, ada baiknya cerita sikit pasal haiwan.

Haiwan boleh dibahagikan kepada dua kumpulan utama iaitu vertebrata dan invertebrata. Vertebrata ialah haiwan yang bertulang belakang. Ahli sains selanjutnya mengelaskan vertebrata kepada 5 kumpulan iaitu reptilia, ikan, mamalia, burung dan amfibia. Singkatannya RIMBA. Tapi saya nak bincang pasal reptilia saja sebab ular sawa termasuk dalam kumpulan ini.

Ciri-ciri reptilia ialah:
- mempunyai kulit yang kering dan bersisik. Ini mengelakkan kehilangan air yang berlebihan daripada badan ke persekitaran. Kehilangan air ini boleh juga disebut sebagai penghidratan.
- melakukan persenyawaan dalam. Maknanya telur akan disenyawakan di dalam badan haiwan betina.
- kebanyakannya bertelur dan telurnya bercangkerang.
- berdarah sejuk
- bernafas menggunakan peparu
- tiada telinga luar

Alhamdulillah kerana Allah melindungi kami dari bahaya ular sawa yang kekenyangan. Kalau ular sawa tu tengah cari makan? Macam-macam boleh terjadi...

No comments:

Post a Comment